Tuesday, February 23, 2010

Imam Abdullah Alhaddad(Qasidah penawar hati)

Telah cukup bagiku ilmu tuhanku,
Tentang permintaan dan usahaku,
Maka doa dan permohonanku,
Sebagai bukti kefakiranku,
Oleh kerana usaha itu aku dan doaku
Maka oleh kerana rahsia itu aku berdoa,
Pada saat senang dan susahku
Aku adalah hamba ia menjadi kebanggaanku
Dalam kefakiran dan keperluanku,
Wahai tuhanku wahai yang memilikiku
Engkau Maha Mengetahui keadaanku
Dan apa yang berada dalam hatiku
Dari segala kesedihan dan kesibukanku
Dan tolonglah aku dengan kelembutan
dariMu wahai tuhan orang orang yang memerlukan pertolongan
wahai yang maha mulia tolonglah aku
sebelum lenyap kesabaranku
wahai yang maha segera memberi pertolongan
berilah pertolonganMu dengan segera
yang menghilangkan kesulitan dan yang mendatangkan
dengan segala yang aku harapkan
wahai yang maha dekat dan maha memperkenankan
wahai yang maha mengetahui dan maha mendengar
aku mengaku kelemahanku
dan ketundukan ku dan kesedihan ku
aku sentisaa menungu dihadapan pintu rahmatMu
wahai tuhan kasihanilah aku
di lembah kurnianmu aku bersimpuh
wahai tuhanku tetapkanlah keberadaanku disana
bersangka baik adalah kewajipan ku ia menjadi teman dan sahabatku
juga penyenang bagiku dan yang setia bersamaku
sepanjang malam dan siangku
wahai tuhanku dalam jiwa ini punya hajat
maka kabulkanlah wahai sebaik baik yang mengabulkan
lapangkanlah sir dan hatiku
daari gelojak dan kegelisahannya
gantikanlah ia dengan kesenangan dan kebahagiaan
dan dalam keadaan yang engkau redhai
maka ketenangan dan ketenteraman itulah keadaanku(yang ku inginkan)
dan ia lambang dan pakaianku